tisdag 16 februari 2010

Avmaskningshjälp!

Det otroliga har hänt, min sjal är klar!! Dvs så när som på avmaskningen. Känner att jag behöver hjälp så här står det i beskrivningen:

BO Row [RS]: Using 2 strands of yarn held together, p2, [sl both sts back to left needle and p2tog, p1] to last st, sl both sts back to left needle and p2tog. Break yarn and draw through last st.

Jag förstår inte... för det första: 2 strands of yarn held together? Sen ska man langa tillbaka maskorna man stickat, sticka ihop dom avigt och sen en avig, langa tillbaka dom två osv?

Hjälp!

3 kommentarer:

  1. Eftersom jag är en sådan stjärna på att sticka... eller kanske inte... så skulle jag göra precis som du skrev... maska av med två trådar... sen bara 2 am, lyft tillbaka 2 am tills. 1 am. lyft tillbak 2 am tills... osv. osv... så varje maska stickas typ 2-3 gånger...

    ser fram emot att få se resultatet...

    KRAMEN

    SvaraRadera
  2. Är det en variant av I-cord? Kolla på min blogg 29 januari så finns där en instruktion av I-cordavmaskning. Det blir en snygg kant när man använder den metoden. Man stickar samma maska flera gånger och istället för avigt tar man två tillsammans i bakre maskbågen. Kolla om det kan vara så som menas. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Emma: Jag sket i det där med dubbla trådar och hivade på ändå. Jag tror att det är om man har tunt garn för att få en stadigare kant kanske? Jag har ju astjockt garn så det lär inte behövas :P Halva sjalen avmaskad, fortsättning följer!

    Linda: Det verkar vara nått liknande!

    SvaraRadera